Saturday, August 1, 2009

Inti karipap

Saya buat inti karipap mudah2 sahaja. Hari ni dah kehabisan bahan, ayam tak ada gading pun tak ada. Esok nak bermusafir jadi memng tak beli bahan masak, habiskan mana yg ada. Yang ad cuma ikan bilis, kentang dan keledek. Rempah karin memng sentiasa ada di rumah.

Inti Karipap
Bahan2:
sebiji keledek yg kecil sahaja anggaran 150g
(3x ganda saiz kentang)
sebiji kentang
sebiji bawang besar
sebiji bawang kecil
2 biji bawang putih
sepelepah daun kari
sedikit bunga cengkih, sekuntum bunga lawang,sikit kulit kayu manis.
2 sudu (rata) rempah kari daging adabi
segenggam ikan bilis ditumbuk
sesenduk minyak untuk menumis
2 sudu (rata) gula
sesudu teh garam.
air secukupnnya.

Cara:-
1-Kupas keledek, kentang dan bawang besar. potong dadu semuanya.
2-Kupas bawang merah dan bawang pouti. Tumbuk. masukkan dalam rempa kari dan masukkan 1/2 cawan air, jadikan pes.
3-Panaskan minyak dan masukkan adaun kari, cengkih, bunga lawang dan bawang besar. Kacau sampai naik bau dan masukkan pes kari daging. Kacau dan biarkan sampai naik minyak.Gunakan api sederhana.
4. Masukkan kentang,keledek, ikan bilis yg telah ditumbuk dan tambah air sehingga meliputi semua bahan. Masukkan gula dan garam.Tutup periuk atau kuali supaya bahan cepat masak. Kacau sekali sekali.Biarkan hingga kentang dan keledek masak /empuk dan kuah menjadi agak kering.angkat dan sejukkan.

Nota : Masakan saya biasanya tidak menggunakan apa2 bahan perasa. Tuan puan boleh tambah kiub ikan bilis dan potongan ayam jika suka. Ketika nak menggunakan inti dalam karipap atau mutabak, buangkan bunga cengkih, daun kari, bunga lawang dan kulit kayu manis.

No comments: