Sunday, April 4, 2010

Ulam pucuk mulberi


Tahukah anda pucuk daun mulberi juga sedap dibuat ulam.
bagi anda yg ada menanam pokok mulberi, bolehlah patah2kan bahagian pucuknya dan celur sekejab ,toskan. Emm sedap dibuat ulam , makan bersama sambal belacan, sambal kuini atau sambal apa sahaja.


Memang berbaloi tanam pokok mulberi. Ianya mudah hidup. Pucuknya cepat tumbuh semula jika kita rajin memetiknya. Petik dengan tangan, makin cepat pucuk baru yg gebu tumbuh. Apa khasiat pucuk mulberi? tentulah ianya menyedapkan tekak dan awet muda kununnya. Lebih2 kalau yg makan tu si manis tujuh belas.. he he.

Tapi khasiat pokok mulberi memang tak dapat dinafikan lagi. Daun yg matang boleh dikeringkan dan diminum seperti teh. Khasiatnya menurunkan kadar gula dan darah tinggi juga dapat dikawal. Buah muberi pula enak dibuat jus... ambil segenggam dan blend dengan segelas air. Tapis,tambah air dan gula mengikut citarasa. Gunakan gula stevia.. memang enak.Tentu anda akan lawas setiap hari.

2 comments:

fazlin said...

terima kasih atas info, saya baru nak mula tanam malberi.

nookvillage said...

Saya di Kuching Sarawak menjual sepokok yang sudah berbuah $10.00 sepukok. Ada 100 pokok simpanan untuk dijual. Contact Siti 0198590000