Thursday, March 1, 2012

Ikan sisa nabi @ ikan sebelah



Hari ini hari Jumaat. Sunat membaca surah al-khafi dan memahami maknanya. Tak susah, dah banyak terbitan al-qur'an berserta terjemahan yang boleh kita jadikan panduan. Dan bila biasa membacanya tentu kita hafal apa cerita dalam surah al-khafi. Antaranya intipati surah tersebut adalah perihal pemuda2 yg beriman yg telah ditidurkan selama 309 hari di dalam sebuah gua supaya Alla memperlihatkan kuasanya menghidup semula manusia dengan kehendakNya.

Selain itu ada cerita Nabi Musa a.s yg hendak berguru dngan Nabi Khidir (ayat 60 hingga 82). Dalam surah 61 dan 63 ada dikisahkan tentang al-khut sejenis ikan yg menjadi bekalan perjalanan nabi Musa a.s dengan rakannya. Ikan tersebut telah mengelonsor dan berenang ke tempat pertemuan dua laut. Di situ lah merewka bertemu Nabi khidir yg diberi Allah s.w.t ilmu dari sisiNya.

Mungkinkah ikan sebelah atau juga dikenali sebagai ikan sisa Nabi itu adalah dari keturuan al-khut? Allahuaklam-Allah lebih mengetahui.


Yang penting ikan ini sedap. Ikan ini ada dua jenis , satu seperti dalam gambar, kurus dan panjang. Ada satu lagi agak lebar dan pendek. Yg panjang dan sebelahnya berwarna kemerahan , itu yg lebih sedap . Yang lebar pula isinya rapuh dan susah digoreng. Enak dimakan dengan sambal atau sos paprik. Harganya pun murah lebih kurang RM5 sekilo. Sekilo tu sekali hadap jer...selamat menjamu selera.

Segala puji bagi Allah yg menjadikan ikan itu.

No comments: