Sunday, September 7, 2008

Tips mengukus

Biasanya masalah surirumah bila membuat kueh yang dikukus ialah masalah kueh berkedut dan berair di bahagian atas. Sama ada adunan tidak betul atau pun sebab perkakasan. Biasanya jika adunan sudah betul maka kita kena pastikan alat pengukus tidak melelahkan wap ke dalam masakan kueh.


Cara yg kita perlu biasakan apabila mengukus ialah dengan membiarkan air yang mencukupi menggelegak sebelum masukkan kueh. Bagi kueh seperti kueh lapis, seri muka kosui dll , pastikan kita selalu membuka tutup (2-3 kali) pengukus dan lap bahagian dalam supaya air tak menitik.Atau gunakan kain muslin (kain lampin bersih) atau kain tuala untuk menutup pengukus .Pastikan kain berada antara loyang dgn penutup pengukus. Atau pun kain tu dibungkus/ikat pada penutup pengukus.(lihat gambar)

Zaman dulu

Di zaman dahulu suri rumah lebih kreatif memasak dengan menggunakan alat yang sedia ada sahaja.Misalnya untuk mnegukus para ibu menggunakan kuali dan penutup periuk. Dalam kuali itu diletakkan dua batang kayu/papan kecil supaya loyang boleh di letakkan di atasnya. Kadang2 diletakkan dawai/jaring atau batang besi yang diubah suai.

Kuali begini kemudiannya di letakkan kain buruk yg telah dibasahkan di sekeliling penutup periuk supaya wap tak keluar.

Untuk membuat laksam rakan saya pernah gunakan periuk biasa(aluminum) , yang diisi air. Pes adunan laksam dituangkan atas tudung periuk yg leper dan bila sudah agak mengeras diterbalikkan tudung periuk supaya laksam terwap dalam periuk. Laksam tadi tidak masuk dalam air sebaliknya melekat pada tudung periuk.Selepas 2-3 minit angkat tudung periuk dan keluarkan laksam. Sungguh kreatif.Saya belum mencuba.

Kini zaman dah berubah dunia dah maju. Tak ramai orang sekarang yang mahu gunakan kuali. Sudah ada periuk nasi eletrik yang siap dengan pengukus. Sudah ada pengukus bertingkat dan multi cooker. Namun jika terdesak, maka cara lama boleh digunakan asal kita tahu caranya. Malah kadang2 masak cara lama lebih sedap.

No comments: