Sunday, January 11, 2009

cucur badak a.k.a cok badak



Bahan kulit cucur badak

300gram keledek (2 ketul)
Secawan tepung gandum

Bahan inti1/2 biji kelapa parut
3 batang serai
5 biji cili padi (atau 3-4 chili kering)
1 inci kunyit hidup
segenggam udang kering
1/2 biji bawang besar
sebiji bawang merah
2 sudu gula pasir
Garam secukup rasa (sesudu teh)
Minyak untuk menumis dan menggoreng cucur

Cara membuatnya:1-Rebus ubi keledek hingga empuk (merekah). Toskan, biar sejuk sedikit dan lenyek. (jangan biar terlalu sejuk kerana keledek akan jadi keras).
2.Tambah tepung gandum sedikit demi sedikit dalam keledek dan gaul menjadi doh yg boleh dikepal dan dibulatkan.
3-Ambil sejemput doh dan bulat2kan .Buatkan lubang ditengah dengan menekan ibujari ditengah doh dan picit2kan ke arah tepi supaya inti dapat dimasukkan dalam doh.
4-Masukkan inti sesudu dan tutup semula doh tadi (picitkan bahagian tepi ke tengah) dan bulatkan semula dengan mengolekkan cucur atas dua tapak tangan. Tekan sedikit agar doh yg berisi inti menjadi leper. Lihat gambar.

5-Panaskan kira2 secawan minyak masak. Gunakan api sederhana. Goreng cucur badak. Pastikan cucur sentiasa di balik-balikkan agar tak hangus (balikan setiap seminit).Bila sudah perang , angkat dan sejukkan.


Cara masak inti.
Sementara ubi masak kita boleh sediakan inti.
i-Rendam udang kering dgn air panas supaya agak lembut.
ii-Hiris serai, bawang besar,bawang putih, kunyit dan cili.Masukkan dalam pengisar dan tambah 1/2 cawan air. Kisar kesemuanya hingga halus .
iii-Panaskan satu senduk minyak masak. Tuangkan bahan kisar dan biarkan mereneh hingga agak pekat.Masukkan gula dan garam.

iv-Masukkan kelapa parut dan gaulkan.Sentiasa gaul dan balikkan bahan-bahan dalam kuali sehingga inti menjadi agak kering dan peroi.Angkat dan sejukkan.

No comments: