Monday, January 19, 2009

Roti jala- jadi dah


Yahoo, jadi dah saya menjala... he he.
Ini dia di jala jala....itulah bak kata pepatah pepatih:- "pratice make perfect"
mafhumnya 'Latih tubi akhirnya mahir', cewah baru nak jadi dah perasan.

Pagi tadi , pagi2 buta lagi saya dah berniat nak men'jala' roti. Mak saya pun terkezuuut.. awat awai2 dah masuk dapoq?. Selain mencuci kain, menyapu dan perbagai2 kerja sambilan... kelam kabut buat kari ayam. Cari rempah kari daging tak jumpa, alah malas pula nak start kereta gi beli rempah kari.


Akhirnya ambil shj rempah biji sedikit, jintan manis dan jintan putih. Cuci dan goreng tanpa minyak sampai kering. Kisar. Tak cukup halus kisaran terpaksa guna lesung tumbuk. Tambah chili kering dan bawang merah + putih. Masak macam biasa, rasanya? Rasa kari lah... cuma tak berapa umph.. lain kali saya repair rempah ni sampai jadi rempah kari la-abwa yg ori.. ..




Kari ayam:






Bahan2nya:

1/4 ayam di potong kecil,
3 biji kentang di potong 4
2 sudu rempah biji (ketumbar)
1/2 sudu teh jintan manis
1/2 sudu teh jintan putih
1/2 sudu teh serbuk kunyit
sebiji bawang besar, dihiris nipis
2 ulas bawang putih
3 tangkai chili kering. digunting dan rendam dlm air panas.
5 tangkai cengkih, seinci kulit kayu manis, sekuntum bunga lawang
sesenduk minyak masak
300 ml santan

cara masak:1-Cuci ketumbar, jintan manis dan putih dan goreng tanpa minyak hingga kering dan garing. Kisar dengan pengisar kering hingga halus. Masukkan dalam lesung tumbuk, masukkan chili kering , 1/2 biji bawang besar dan bawang putih. Masukkan sedikit air dan tumbuk halus.

2-Panaskan minyak dan masukkan cengkih,1/2 biji bawang merah yg di hiris, bunga lawan dan kayu manis. Biarkan sebentar hingga naik bau. Masukkan rempah yg telah di tumbuk dan air secawan. Gaul2kan dan tutup periuk. Biarkan mereneh hingga naik minyak, kacau selalu supaya tak hangus.

3-Masukkan ayam dan kentang dan secawan air. Masak hingga kentang dan ayam empuk. Masukkan santan dan biarkan mendidih sebentar. Masukkan garam secukup rasa. Angkat dan hidang.

No comments: