Thursday, June 12, 2008

Petua: asam gelugur hilangkan hanyir




Salam,

Macam2 bahan digunakan oleh surirumah untuk membuang hanyir ikan terutama ikan air tawar/ikan sungai, udang, sotong, ketam dan lain2. Keluarga saya biasa guna campuran asam jawa dengan tepung gandum, bahan ini digaul kpd ikan dan makanan laut lainnya dan dibilas.

Beberapa tahun dahulu, seorang makcik di Temerluh telah menunjukkan kepada saya cara guna sekeping asam gelugur untuk membersih ikan. Amat menakjupkan memang ikan2 tu jauh lebih bersih dari kaedah keluarga saya. Semua lendir2 ikan hilang dan ikan menjadi kesat dan hanyir pun hilang. aKhirnyA saya menggunakan kaedah ini hingga sekarang kepada semua hidupan yg hendak dimasak. Ayam dan daging pun saya guna kaedah sama.


Sekeping asam gelugur/asam keping boleh mencuci beberapa kilo ikan/daging. Asam keping ni boleh digunakan berulang kali hingga hancur. Untuk sotong sekeping asam gelugur untuk sekilo sotong adalah memadai dan ulangi membuang air/bilas 2-3 kali hingga puas hati kebersihannya.

Selain membersih dan menghilang hanyir ikan/makanan laut , asam gelugur juga membersihkan dan menghilangkan hanyair tangan kita.Selamat mencuba.

4 comments:

Bawang Goreng said...

Salam... tak pernah saya masak ikan keli... Semlm dpt ikan keli dari bibik ofis, pagi tadi saya rendam dengan asam keping itulah... naik geli pulak bila tengok kulitnya tertanggal... nampaklah isinya... Punyalah bersih ejen pencuci tu! :)

Ummu Waheedah said...

Berapa banyak asam awak bubuh tu.. :) . kalau sekilo ikan sekeping kecik dah cukup. Hah byk lagi kegunan ajen pencuci tu.. bayangkan perut kita dicuci kalau makan asam keping.

Ummu Waheedah said...
This comment has been removed by the author.
Ummu Waheedah said...

Selain cuci ikan, boleh cuci kerang, ketam, sotong dan barangan perak/tembaga. Rendam sahajalah barang/bahan yg nak kita cuci dengan asam gelugor, nescaya tertanggal daki2 dan kotorannya.