Friday, November 28, 2008

Kek berwarna coklat


Hari ini saya mencuba sekali lagi kek coklat. Resipi yg hampir sama dgn kek bisul meletup tapi olahan berbeza. Cari resipi dalam internet. Saya guna separuh dari bahan asal

Bahan2nya:

150 g. mentega
150 g. gula kastor
200 g. tepung naik sendiri
3 biji telur
1/2 camt. esen vanila
60 ml. air panas
75 ml. susu cair
30 g. serbuk koko

CARA-CARA
1.Masak air, susu dan koko hingga larut. Biar sejuk.

2.Pukul mentega dan gula hingga kembang. Jika guna pengadun guna kelajuan 2 lima minit dan kelajuan 4 5-7 minit lagi.

3.Pukul telur dengan garpu dalam bekas berasingan. Masukkan essen vanilla .Masukan telur ke dalam adunan dan putar (guna kelajuan 1 shj) hingga sebati.

4.Bubuh tepung diselang-seli dengan bancuhan koko.
5.Tuang ke dalam tin bulat 8 inci yang dialas kertas kalis minyak dan dilenser marjerin.

6.Bakar pada suhu 190 C selama 1 jam. Atau guna microwave + convection selama 25 minit. Biar sejuk sebelum dihias.

Hasilnya: Jadi kek tapi agak manis. tak jadi kek coklat basah yg saya idamkan. Mujur ada jiran saya datang, laku kek saya :)

No comments: