Thursday, March 5, 2009

Ikan masak taucu


Bahan-bahan
dua-tiga ekor ikan segar.Boleh pilih sama ada ikan gelama, ikan cencaru, ikan siakap atau ikan lain yang disukai. Siang ikan dan potong ikut suka.
sesudu taucu atau sepeket (RM0.50), cuci taucu, buangkan sosnya.
dua biji chili merah dibelah dua.
Sebiji bawang besar dibelah 8
2 inci halia dihiris seperti mancis.
3-4 biji bawang putih dihiris kasar.
2 senduk minyak untuk menggoreng ikan.
secawan santan pekat. Jika ikan lebih 3 ekor gunakan santan yg lebih. Atau boleh juga guna air tanpa santan.
garam dan kunyit untuk menggoreng ikan.

Cara masak:1-Panaskan minyak dan goreng ikan yg telah disapaukan sedikit garam dan kunyit. Goreng seperti biasa tetapi tidak dampai terlalu gareng. Angkat dan ketepikan ikan.
2-Kurangkan minyak dalam kuali. Bia ada lebih kurang sesenduk sahaja.Masukkan halia serta bawang putih. Goreng hingga gareng.Masukkan taucu,dan chili yg telah dibelah dua dan goreng sebentar lagi sekadar melayukan chili.
3-Masukan santan dan bawang besar. Biarkan menggelegak dan pekat sedikit.Masukkan sedikit gula.Tak perlu masukkan garam keran rasa taucu sudah masin.Tuang ke atas ikan dan boleh di hidang...

Sebenarnya dah lebih setahun saya tak masak kuah lemak taucu ni. Kali terakhir ialah pada awal Ramadhan 2007 ketika itu mak saya masih belum pulih dari kecederaan kemalangan. Memandangkan kuah taucu ni kegemaran beliau, saya buatkan juga walaupun bimbang kakinya akan gatal (alergy). Rupanya sangkaan saya betul, sehari selepas makan taucu ni kaki mak saya bengkak khusus di bahagian luka. 12 hari menginap di Wad hospital Kuantan.Doktor kata ada infection/jangkitan, tetapi tak pasti apa jenis jangkitan akhirnya kena buat scanning (IMR kalau tak silap) untuk tentukan jenis antibiotik yg sesuai. Jadi sesiapa yg ada masalah gatal kulit atau masih ada luka2/kudis tak disarankan makan taucu kerana ia berkemungkinan akan menambahkan ransangan sakit. Saya sendiri pun terpaksa tahan tekak.. bimbang alergy menyerang semula.

No comments: