Tuesday, March 15, 2011

Rasulullah s.a.w terlebih dahulu makan garam

Mengikut cara Rasulullah s.a.w, sebelum baginda makan, baginda saw akan mengambil sedikit garam menggunakan jari kecilnya, lalu Rasullah saw akan menghisap garam itu.

Kemudian barulah Rasulullah makan makanan tersebut. Mengapa?

Kerana kedua belah tangan kita ada mengeluarkan 3 macam enzim, tetapi konsentrasi di tangan kanan kurang sedikit dari yg kiri. Ini adalah kerana enzim yg ada di tangan kanan itu merupakan enzim yang dapat menolong proses penghadaman (digestion), ia merupakan the first process of digestion.

Mengapa menghisap garam?

Kerana garam adalah sumber mineral dari tanah yg diperlukan oleh badan kita. Dua cecah garam dari jari kita itu adalah sama dgn satu liter air mineral. Kita berasal dari tanah maka lumrahnya bahan yang asal dari bumi (tanah) inilah yg paling berkhasiat untuk kita.

Kenapa garam? Selain dari sebab ia adalah sumber mineral, garam juga adalah penawar yang paling mujarab bagi keracunan, mengikut Dr, dihospital-hospital, the first line of treatment for poisoning adalah dengan memberi Sodium Chloride, iaitu GARAM. Garam juga dapat menghalang sihir dan makhluk-makhluk halus yang ingin menggangu manusia.

sumber: di sini.

Ulasan: Cuma kita tak pasti garam apakah yg dimakan oleh Rasulullah s.a.w dan bagaimana garam dihasilkan di zaman itu. Baru2 ini saya melihat proses mendapatkan garam bukit yg dilakukan oleh penduduk tempatan di Sarawak di TV. Susah juga caranya kerana mereka perlu gali 'telaga' untuk menadah air garam dan membiarkannya beku sebelum dibawa pulang untuk dipasarkan.

Jenuh saya cari di internet, nak tahu macam mana rupa garam di zaman Nabi s.a.w. Masa pergi Mekah/Madinah, garam di sana sam macam disini yg berwarna putih di dalam botol plastik putih di tulis "SASA". Kuram Nabi ada kita jumpa, tapi garam Nabi tak ada pulak. Heran juga, kat Mekah/Madinah tak ada garam bukit ker?

No comments: