Saturday, April 2, 2011

Petua bersihkan kerang


Mahasuci Allah yg menjadikan kerang. Kerang lagi?
Hari ni saya nak share apa yg pernah saya catatkan diruangan petua iaitu 'asam gelugur hilangkan hanyir".Ada bebrapa kegunaan asam gelugur yg patut kita manfaatkan ialah sebagai ajen pembersih. Semalam saya membeli kerang hansem dan ceria, untuk di masak hari ni. Seperti biasa saya cuci kerang dengan berus sabut bertangkai dan sekeping asam gelugor.

Masukkan kerang yg belum mandi itu kedalam besen dan masukkan sekeping asam gelugur dan air. Ambil berus sabut dan beruslah kerang serentak. Tak payah ambil kerang seekor2. Gesekkan berus pada kerang2 itu beberapa kali hingga tanggal daki2nya dan tukarkan air dengan air bersih 2-3 kali hingga anda puas hati yg kerang semuanya dah bersih, berwarna cerah dan berseri. Sambil basuh bolehlah baca bismillah lima, doa supaya racun yang mungkin ada pada kerang itu tidak memudharatkan kita. Tetapi orang perpenyakit Gout, janganlah makan kerang nanti bertambah parah sakitnya.

Resipi rebus kerang paling simple selain resipi rendang dan masak lemak.Bahan2nya cuma Kerang, 1-2 ulas bawang merah, setangkai chili kering ,sesudu teh garam dan 1-2 tangkai daun kunyit yang tua.

Daun kunyit yg tua lebih kuat aromanya dan akan menghilangkan bau hanyir kerang. Hiris bawang dan chili kering. Masukkan air melebihi kerang, rebus semua bahan selama 10-15 minit. Bila sebahgian kerang sudah terbuka kulit dengan sendirinya , itu tandanya kerang sudah masak dan sedia untuk dimakan. Sedap dimakan bersama nasi putih, sos chili dan sedikit sambal belacan.

Resipi kerang rebus paling mudah, sedap tetapi tidaklah murah sangat. Semalam selonggok kerang RM4.00. Jadi kalau nak makan kerang kena hidang dengan kulit kulitnya sekali. Kalau tidak sekilo kerang tu hanya dapat dua sudu (sepiring) isi sahaja.

Sekian selamat berhari minggu.

Kisah lain:
1-Kerang hansem
2-Kerang masak lemak

No comments: