Monday, March 19, 2012

Khasiat cuka kurma



Sekarang ini kesedaran terhadap pentingnya kesihatan semakin meningkat. Ramai pengguna telah mula mencari produk halal berlogo halal dan semakin ramai yg menyukai makanan sunnah. Cuka kurma atau dalam bahasa Arab di sebut "khal" mempunyai khasiat permakanan yang baik dalam mengimbangi diet permakanan sehat.

Cuka bukanlah asing didapur rakyat Malaysia khususnya orang melayu. Cuma cuka yang biasa digunakan ialah cuka buatan (syntatic veniger) . Cuka ini biasanya dimasukkan dalam masakan untuk tahan lama atau memberikan rasa masam. Biasanya ia di guna dalam acar buah, kuah chili nasi ayam, sambal tumis dan untuk melembutkan mee hun. Ada juga segelintir pengguna yang alahan (alergy) terhadap cuka buatan seperti saya dan pesakit gastrik. Cuka buatan akan membuatkan sendi2 saya jadi bengkak dan badan rasa sakit2. Oleh itu saya tidak boleh makan acar ,jeruk atau apa2 sahaja yg ditambah cuka buatan.

Namum syukurlah ada beberapa jenis cuka buah2an yg sesuai untuk saya seperti jus asam gelugur jenama Qurrataini dan terbaharu cuka kurma. Sebelum ini saya ada cuba cuka nipah dan cuka epal tetapi tak sesuai, rasa pedih perut pula. Saya minum jus asam gelugur dan cuka kurma untuk mengtasi masalah alahan apabila makan seafood, makanan dalam tin dan daging.

Fakta mengenai KHAL dari internet
(sumber www.khaltamarplus.com)

KHAL bukanlah bermaksud cuka sepertimana yang difahami oleh kebanyakan orang atau pun cuka buatan yang dibuat masakan dalam makanan. KHAL adalah suatu bentuk minuman kesihatan badan yang mempunyai banyak khasiat. KHAL dapat memenuhi kehendak tubuh badan dan mempunyai keberkesanan yang maksimum. Ianya adalah bersifat alkali (lawan kepada asid).

Ulama perubatan Islam terkenal Ibnu Sina (370-428H), Al-Qanun Fi Al-Tib, Tahqiq & Ta'liq oleh Sa'id Al-Lahham, Juzuk I, Darul Fikri, Beirut 1414H, m/s 908-909: KHAL dapat mencegah sebarang pembengkakan di badan (bisul, kanser), menyucikan darah, membaiki masalah pencernaan di perut, masalah usus, kerongkong, kahak, batuk yang berpanjangan, menjaga kulit daripada kepanasan matahari, mengatasi masalah lemak-lemak di badan (kolesterol), menstabilkan asid dan garam di badan, membuang keracunan badan (toksik), masalah rahim, menguatkan gigi, mata, telinga serta mengembalikan tenaga lelaki dan perempuan.

Ibnu Majah 3318: Terdapat dalam sunan Ibnu Majah, daripada Ummu Said (rd) Nabi SAW bersabda: "Sebaik-baik hidangan makanan ialah KHAL, Ya Allah berkatilah KHAL, sesungguhnya KHAL itu adalah makanan nabi-nabi terdahulu sebelum Aku dan jangan terputus KHAL dalam suatu rumah."

Cara Pengambilan KHAL (pilih diantara dua cara):

Cara Pertama (disyorkan)
Goncang botol dan tuangkan 15ml KHAL ke dalam gelas. Campurkan satu sudu kecil
herba. Kacau dan minum perlahan-lahan.

Cara Kedua
Masukkan kesemua herba ke dalam botol. Semasa hendak minum,
goncang botol hingga sebati dan tuangkan 15ml KHAL ke dalam bekas
yang disediakan dan minum perlahan-lahan.

Untuk kesan optimum, KHAL hendaklah diminum tanpa dicampur
dengan air minuman lain, dua kali sehari selepas sarapan pagi dan
malam. Jadikan KHAL sebagai minuman terakhir anda sebelum tidur.
Sebelum diminum hendaklah terlebih dahulu dibaca al-Fatihah (1x),
Selawat keatas Nabi SAW (3x), mohon KHAL diberkati dan akhirnya
mohon agar disembuhkan penyakit yang dialami.

6 comments:

ipah said...

beli ni dari mana?

Ummu Waheedah said...

Bleh beli di mana2 toko/kedai yg menjual barang2 keperluan islam, kedai ubat/jamu melayu dan kedai yg biasa menjual buku2 agama.

Kalau di Msia ni ada jenama tempatan yg selalu iklan di IKIM.fm iaitu cuka kurma NR-Basyirah.
MB Global Marketing
NO16A, PERSIARAN DATARAN ISKANDAR 1
BANDAR SERI ISKANDAR
32610 PERAK Malaysia
Email : admin@cukakurma.net
Telephone: 05-3714211 Fax: 05-371421
Boleh tny mrk di mana stokis terdekat dgn tempat puan.

Unknown said...

Beli ngan saya leh
layari
www.facebook.com/hafuzashoppe

Anonymous said...

kalau khal yg dlm gambar tu, kat Chow Kit, depan shell jln tunku abd rahman, harganya RM10 jer.. nama kedai tu Suria Wholesale.

Unknown said...

salam.... unt ubat kencing manis sya buat sndri unt suami .... sya cmpur cika nipah dgn kurma ...peram 2-3 hari....mkn 1-3 bji pgi( seblum tu minum air masak 1 gelas)...mlm seblum tdr ..mkn spt pg ....

Ummu Waheedah said...

TQ Rusma..