Saturday, December 10, 2011

Petua makan nangka


Nangka, durian dan kuini adalah antara buah2an tempatan yg mempunyai aroma kuat. Bau semerbak, ada yg suka dan tak dapat menahan gelojak rasa nak memakannya. Ada yg pening dengan baunya. Begitulah tindakbalas manusia, ada yg suka ada yg tak suka.

Bagi yg suka, dapat cium bau pun cukuplah. Bagi saya pula antara tiga buah ini, nangka yg paling saya suka, kalau sakit badan pun terima sajalah asal dapat rasa seulas dua. Tapi bukan semua jenis nangka sedap. Kalau nangka yg dah terlebih masak dan berair , rasanya tak sedap. Malah nangka macam ini akan mengundang 'angin' yang akan merusuh ke seluruh badan. Akibatnya sengal dan sendawa jadi kawan kita berhari-harian. Badan akan jadi 'berat' dan sendi jadi ketat. Nak sembuh bukan senang.

Sekarang saya dapat satu petua hasil eksperimen sendiri. Kalau nak elak dari serangan 'angin nangka' ni, makanlah waktu ia mula nak masak atau sedang mengkal. Masa ni buah nangka isinya agak keras dan rangup. Tak ada asid/cecair yg keluar dari isinya, insyaAlah ketika ini nangka itu selamat dari angin bencananya. Selalunya saya dapat nangka begini dari pasaraya Tunas Manja di Kuantan. Kalau di Giant, nangkanya sudah berair dan lembik, malah banyak yg layu bagai diperam. Menghidu baunya pun sudah boleh bawa sakit sengal-sengal badan.

Kepada peminat nangka, khususnya nangka madu carilah nangka yg mengkal. Warnanya agak terang kuningnya. Jika warnanya oren, itu tandanya nangka tu banyak 'angin'.

No comments: